زهر نوعی عنکبوت کلید تسکین درد بدون عوارض جانبی است

14آوریل 2020 - مولکولهای موجود در زهر تارانتولا می تواند به عنوان جایگزین داروهای ضد درد افیونی(opioid) برای افرادی با درد مزمن، مورد استفاده قرار گیرد.محققان دانشگاه کوئینزلند یک مینی پروتئین جدید از زهر تارانتولا طراحی کرده اند که می تواند بدون ایجاد اعتیاد، درد شدید را تسکین دهد.

دکتر Christina Schroeder، متخصص زیست شناسی مولکولی از انستیتویUQ ، گفت: بحران فعلی داروهای اپیوئیدی یا افیونی در سرتاسر جهان به معنای نیاز فوری به گزینه هایی برای جایگزینی داروهای مرفینی و شبه مورفینی مانند فنتانیل و اکسی کدون است.

دکتر Schroeder گفت: اگرچه داروهای اپیوئیدی در تسکین درد مؤثر هستند، اما با عوارض جانبی ناخواسته مانند حالت تهوع، یبوست و خطر اعتیاد همراهند و این عوارض بار سنگینی را بر دوش جامعه می گذارد. مطالعه ی ما نشان داد که یک پروتئین کوچک در زهر تارانتولا از عنکبوت پرنده چینی، معروف بهHuwentoxin-IV ، به گیرنده های درد در بدن متصل می شود و نتایج بسیار خوبی را در تسکین درد بدون عوارض جانبی ارائه می دهد.

وی گفت: با استفاده از یک رویکرد سه جانبه در طراحی این داروی جدید، که شامل یک مینی پروتئین، گیرنده ی آن و غشای اطراف آن از سم عنکبوت؛ ما این پروتئین کوچک را تغییر داده و در نتیجه قدرت و ویژگی بیشتری را به آن برای اتصال به گیرنده های خاص درد بخشیدیم.این اصلاحات تضمین می کند که مقدار مناسبی از این مینی پروتئین به گیرنده و غشای سلولی اطراف گیرنده های درد متصل می شود.

دکتر Schroeder گفت: این پروتئین ها در موش ها آزمایش شد و اثر آن در تسکین درد بسیار قابل توجه بود.یافته های ما به طور بالقوه می تواند به یک روش جایگزین برای درمان درد بدون عوارض جانبی منجر شود و وابستگی بسیاری از افراد را به داروهای اپیوئیدی بمنظور کاهش درد کم کند.

منبع:

Journal of Biological Chemistry, 2020; 295 (15): 5067 DOI: 10.1074/jbc.RA119.012281

www.sciencedaily.com/releases/2020/04/200414105558.htm